2014. március 17., hétfő

Szereti Ön Hrabalt? - JÁTÉK

Március a könyv hónapja, nekünk meg van egy nagyon kedves partnerünk a losonci Phoenix Könyvesbolt és Antikvárium, ennek apropójából bementem V. Tomihoz a főnökhöz, hogy mit szólna egy irodalmi játékhoz, igazán itt az ideje! Felvázoltam neki mire gondoltam, hogy „kellene nekem egy író”, akit az emberek ismernek és a művei címeiből összeállítanék egy szöveget, és az irodalomkedvelő blogolvasók pedig megszámolhatnák, hány címet rejtettem el a szövegben, és az milyen jó lenne…
Tomi egyből Bohumil Hrabalt ajánlotta, hogy március 28-án lenne 100 éves és igazán megérdemli, hogy megemlékezzünk róla, különben ő személyesen is találkozott vele és szívügye!
Ennél több apropó azt hiszem nem is kell egy irodalmi játékhoz, Hrabal egy érdekes, izgalmas író, a közelgő centenáriuma alkalmából sok helyen előtérbe kerül mostanság. Például itt vagy itt és akár itt is.
Úgy gondolom, Hrabalt nem kell külön bemutatni, ha mégis kellene, megtették azt tőlem kompetensebbek, például ezen az oldalon és ezen is.

Játékunk nyereménye is egy Hrabalról szóló könyv:

Tomás Mazal
Bohumil Hrabal zajos magánya


Sziget Könyvkiadó, 2003

"Valójában e könyv megírása közben rekonstruáltam magamban Bohumil Hrabal életét, éspedig három fázisban: egyrészt elolvastam azokat a könyveket, melyeket egyes életszakaszaiban fontosnak tartott, másfelől a könyveit, melyek, ha valaki jól ismeri őt, szinte egytől-egyig életrajzi vonatkozásúak, végül magam elé tettem az összes róla készült képet, születésétől haláláig. Végigutaztam tehát az életén, többször is, mindig más-más eszközön és oldalon ülve, persze korlátozva azáltal, hogy csak külső szemlélő vagyok, hogy nagyítóval is csak madártávlatból láthatom, ha egyáltalán. Hrabal állandóan a "Ki vagyok?" kérdésével kínozta magát, mint minden igazi gondolkodó..."

És akkor következzen a feladat: ahogy azt már említettem, az alábbi szövegben Hrabal művek címeit rejtettem el, olykor ragozott formában, vagy szöveg beékelésével, de úgy vélem mindig beazonosíthatóan. Ezeket a címeket kell megszámolni és ezt a számot megírni a megfejtésben, ezúttal a hagyományokhoz híven itt a blogon vagy fb-n hozzászólásban, de akár e-mailben is lehet. Aki nagyon szorgalmas, az ki is írhatja, fel is sorolhatja a megtalált címeket. Határidő: március 30. éjfél, sorsolás március 31, hétfőn.
Nem kell megijedni, őszintén bevallom, hogy ezt az oldalt hívtam segítségül, itt minden kérdéses, magyar fordításban megjelent mű címe megtalálható.

Íme a szöveg:

Tudod, én őfelsége pincére voltam egy városkában ahol megállt az idő. Oda egy időben csak szigorúan ellenőrzött vonatok jártak, mert régi véres történetek és legendák keringtek egy rózsalovagról, aki nagy házimurikban dorbézolt. A barátai is gyöngéd barbárok voltak; egyszer egy osztályismétlő emlékezései szerint táncórákon vettek részt idősebbeknek és haladóknak, de annyira elfajult az egész, hogy foghíjakkal távoztak. Az egész a tükrök árulásával kezdődött, a színnyomatok nem egyeztek a skizofrén evangélium kefelenyomatain, a nyomdászok ugyan zsebcselekhez folyamodtak, de az sem segített már a dolgon, az egész olyan lett mint valami díszgyász távirat. A Bambini di Praga 1947-ben énekelt is erről egy kórusművet, nagyon szép volt, úgy hangzott mint valami búvópatak, még a macska-maszkabálon is ezt játszották, olyan volt mint valami gyónás feloldozás nélkül.
Aztán később a barátai leveleket írtak Áprilkának, melyekben bevallották, hogy még Harlekin milliói sem tántoríthatják el őket attól, hogy részt vegyenek a sörgyári capriccion.
Így is volt, de az már egy másik történet…

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése