2017. február 23., csütörtök

ÉLÉS-TÁR: erdélyi krumplis kenyér

Tegnap este küldte át Szabó Klári a losoncianziksz@gmail.com címre az alábbi receptet, az alábbi szöveg kíséretében: "Ezt a kenyeret tegnap láttam kedves Batta Juditkánál Serkében (egyébként anziksz olvasó) - és máris kértem a receptet. Hosszadalmas a készítés de megéri! Igazi otthon sült mesés kenyérke. Akar még egy versenyben is biztos babéros lenne! :-) Szívesen ajánlom." 

Erdélyi krumplis kenyér az én konyhámból római tálban sütve

Hozzávalók:
1 kg jó minőségű kenyérliszt (BL 55) Én Nagyi Titkai-dagasztáshoz használtam
5 dcl víz
30 g élesztő
1 evőkanál só
1 nagyobb krumpli
1 babérlevél
 kevés olaj
 tetszés szerint len, szezám, napraforgómag egy-egy evőkanállal

A kovászt (öregtésztát) még előző nap elkészítem, hogy legyen ideje "megéredni", de hűtőből kb egy hétig felhasználható...

1,5 dcl vízben elkeverek 10 g élesztőt, rögtön beleszitálom a 25 dkg lisztet és csipetnyi sót. Sűrű tésztát dagasztok belőle és a konyhapulton "felejtem" 4-5 órát szépen túlkelni. Végül egy éjszakára zárt edényben hűtőbe teszem.
Másnap kiveszem, hogy picit melegedjen. közben a szeletekre vágott krumplit sós vízben - babérlevél - megfőzöm. A krumplit megtöröm és 1dcl főzővízzel hígítom.

1. A maradék 3,5 dcl vízben elkeverem a 20 g élesztőt. Hozzáadom a sót, krumplipépet, beleszitálom a 75 dkg lisztet.Tetszés szerint gazdagítható magvakkal. Miután jól elkevertem, hozzáadom a kovászt, és rugalmas-sűrű tésztát dagasztok belőle, ami szépen tartja az alakját, mert a keléstől még úgyis puhulni fog.
2. Lisztezett gyúrótáblára borítom és bekenem a tészta tetejét olajjal, majd letakarom fóliával és konyharuhával.
3. Körülbelül 2 óra kelesztés következik, de egy óra után áthajtogatom a tésztát, széleit a közepe felé, és ez kerül az aljára. Egy fél óra múlva ismét áthajtom, majd még egyszer fél óra múlva, de akkor már alakra formálva a sütőpapírral kibélelt római tálba teszem.
4. A tészta és a tál tetejét belülről  lespriccelem vízzel, és lezárva ismét fél órát kelesztem.
5. A tészta tetejét éles késsel három helyen bemetszem és ismét lespriccelem a tésztát és a tető belsejét is.
6. Hideg sütőbe teszem. 250 fokon egy órát sütöm.
7. A sütőből kivéve rácson hűtőm, és forrón lespriccelem vízzel... Ekkor kezd a kenyér csodásan "beszélni" és becserepesedik a héja.


Köszönöm Judit és Klári! További recepteket is sok szeretettel várok!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése